Het Ommelander Ziekenhuis heeft een aantal constructies toegepast die het gebouw heel energiezuinig maken. Zo zijn er zonnecollectoren geplaatst in de ramen, in tegenstelling tot op het dak. Daar heeft men er voor gekozen om het te beplanten met sedum; het dak is zo mooi groen en bovendien is dit plantje isolerend en vochtwerend.
Andere manieren om energie te besparen zijn de keuze om geen warmwaterleiding aan te leggen en het type verlichting. Het water wordt ter plekke verwarmd met mini-boilers wat veiliger en duurzamer is dan een traditionele warmwaterleiding. De verlichting is van het type LED en in de ruimten waar niet constant licht hoeft te branden zijn bewegingssensoren aangebracht.
Een geheel nieuwe manier van besparen is het voedingsconcept. Hierbij wordt de patient kort voor de maaltijd gevraagd wat deze wil eten, in plaats van een dag van tevoren. Zo kan beter ingespeeld worden op de gewenste portiegrootte wat een enorme besparing oplevert.
Reageren of kent u iemand die dit moet weten?
Tag / reageer hieronder in de comments